1.0
Pengenalan
Apakah itu irama? Irama
merupakan elemen asas dalam konsep muzik, taburan not dan tanda rehat. Corak
atau pola irama ialah kedudukan dan susunan ritma di dalam sesuatu gubahan
muzik, dalam elemen irama terdapat faktor berkaitan seperti detik, tekanan,
tempo masa (duration) dan tempo. Irama terbentuk daripada susunan bunyi.
Gabungan not-not dan tanda rehat yang tersusun menghasilkan pola irama atau
corak irama tertentu (Khairul Bariah Haroen et al , 2011).
Di dalam muzik, detik adalah denyutan (pulse). Denyutan
yang berulang dan berterusan adalah elemen fundamental dan penting di dalam
seni muzik. Detik ini menjadi asas pembentukan muzik. Corak irama atau pola
irama terhasil daripada susunan detik-detik tertentu (Mansor Fadzil & Widad
Othman, 2012). Justeru itu, muzik terdiri daripada detik-detik yang disusun
menjadi irama tertentu.
Motif muzik merupakan melodi atau
corak irama yang diulang-ulang dan dikembangkan tanpa mengubah frasa muzik yang
asal. Motif boleh mencipta corak irama dan melodi dalam dengan menggunakan alat
perkusi. Berasal dari istilah Perancis,
motif diterjemahkan kepada "motif" atau "corak" dalam
bahasa Inggeris. Motif Mana-mana boleh digunakan untuk membina melodi lengkap
dan tema. Perkembangan muzik menggunakan nilai not yang berbeza yang
kemudiannya diubah, berulang, atau urutan seluruh yang disatukan menjadi satu
skor muzik.
Berdasarkan perbincangan
kumpulan yang kami telah laksanakan
semasa sesi tutorial, terdapat pelabagai teknik pengembangan motif yang boleh
dilakukan dan dicipta secara kreatif untuk menghasilkan gubahan irama yang
menarik. Penciptaan corak irama perkusi melibatkan teknik-teknik pengembang an seperti yang berikut:
1.
Mengubahsuai nilai not
2.
Augmentation
3.
Diminuation
4.
Penambahan awalan
5.
Penambahan akhiran
6.
Menambah not
pertengahan
7.
Retrograde
8.
Pengulangan motif
9.
Anticipate
2.0
Penciptaan motif
Asas penerokaan bunyi dikaitkan
dengan kreativiti. Ia diperoleh dengan
menerokan permainan dram dengan pelbagai
cara yang lain daripada amalan biasa. Ia
ia dapat dihasilkan dengan pelbagai cara umpamanya penggubahsuaian irama,
penggunaan peralatan dan teknik luar biasa. Semua ini bergantung kepada daya
kreativiti pemain sendiri. Kesan kreativiti ini melangkau imaginasi ini akan
menghasilkan sesuatu yang baru dan menyeronokkan.
Motif muzik adalah frasa yang
dikenali sebagai melodi atau irama yang berulang-ulang dan dikembangkan dengan jelas pada sesuatu motif pendek adakalanya
digunakan bersama tetapi yang sebenarnya mempunyai makna yang berbeza. Frasa
dalam muzik merupakan satu bahagian muzik yang agak lengkap dan jelas.
Kebiasaannya frasa adalah sepanjang empat bar dan paling panjang sebanyak bar.
Ia berakhir dengan kaden. Frasa mempunyai motif bila digabungkan akan membentuk
sebahagian muzik yang lebih panjang yang dikenali sebagai pengambangan motif. Penciptaan
motif bermula daripada satu motif pendek
yang mempunyai satu atau dua bar yang kemudiannya dikembangkan sehingga
menjadi pelbagai corak irama dengan menggunakan teknik-teknik pengembangan motif.
Melalui pengembangan motif,
maka terciptalah suatu irama yang menarik dengan bantuan penggunaan alatan dan
perisian atau ‘software’ dan teknik
yang terkini yang membantu para penggubah lagu untuk menggubah lagu dengan
mudah. Kebanyakkan gubahan atau penciptaan muzik sekarang menggunakan
tanda masa atau Meter Lazim. Lagu-lagu moden, pop dan semasa tidak berapa menggunakan
meter Tidak Lazim. Mungkin agak sukar menyanyikan lagu berkenaan jika ciptaan
atau gubahan muziknya menggunakan meter.
Citarasa pencipta dan penggubah
orang dahulu tidak sama dengan citarasa penggiat seni muzik sekarang. Motif dan
gaya penciptaan serta gubahan muzik sentiasa
mengikut peredaran zaman. Disamping itu juga keperluan sesuatu muzik itu dipengaruhi dengan permintaan serta
selera peminat dalam perkembangan industri yang pesat berkembang pada masa
kini.
Irama
paling asas bagi perkusi adalah detik.
Detik-detik boleh diperkembangkan dengan menghasilkan pola-pola irama yang
pelbagai. Contoh-contoh yang dipaparkan dalam tugasan ini melibatkan meter empatan. Konsep asas
penggubahsuaian pola irama bagi meter lain seperti duaan, tigaan, limaan dan
sebagainya.
Beberapa
teknik yang telah disebutkan boleh digabungkan mengikut kreativiti penggubah.
Selain itu, anda boleh berkreatif dengan mencipta teknik pengubahsuaian
sendiri. Teknik-teknik ini boleh digabungkan kepada satu bar terdapat dua
teknik atau lebih. Contohnya, bar pertama mengabungkan teknik retrograde dan
penambahan awalan manakala bar kedua menggunakan teknik augumentation dan
menambah not pertengahan seterusnya bar ketiga menggabungkan teknik diminuation
dan penambahan akhiran manakala bar keempat menggunakan teknik anticipate dan
pengulangan not. Melalui gabungan-gabungan teknik ini, ia akan menghasilkan
corak irama yang kreatif dan menampilkan “kehebatan” melodi yang dimainkan
dalam sesuatu persembahan terutamanya dalam persembahan khusus seksyen dram.
Asas
penerokaan bunyi bermula daripada kreativiti penggubah atau pencipta. Ia
diperoleh daripada meneroka permainan alat –alat perkusi dengan pelbagai cara
umpamanya pengubahsuaian irama, penggunaan peralatan dan teknik yang luar
biasa. Dengan mencipta suatu corak irama yang menarik, si pemain mampu untuk
menarik perhatian penonton dan mempersembahkan gubahan irama itu dengan baik.
1.0
Kesimpulan
Kemahiran dalam teknik
pengembangan motif ini adalah penting bagi seseorang penggubah lagu untuk
menghasilkan suatu corak irama yang menarik dan kreativiti. Ini dapat
memberikan pengalaman baru kepada para penggubah untuk mencipta sesuatu yang bermakna dalam penciptaan dan
penggubahan lagu dengan mempelbagaikan corak irama dan juga menggalakkan
penggubah dapat menghasilkan sesuatu yang luar biasa.
Walau bagaimana pun, semua ini
bergantung kepada daya kreativiti pemain atau penggubah itu sendiri. Kesan kreativiti
melangkaui imaginasi ini akan menghasilkan sesuatu yang baru dan menyeronokkan.
Dalam menyediakan skor lagu, teknik pengembangan motif yang diaplikasikan dalam
pembinaan skor dapat memberi keseronokan kepada si pemain untuk memainkan bunyi
tersebut sekiranya corak irama yang dipilih adalah sesuai. Selain itu, melalui
teknik pengembangan motif, para pengubah dapat mencipta sesuatu yang lebih
kreatif berbanding dengan motif yang sedia ada.
Pengembangan motif ini bukan
digubah secara tergesa-gesa tetapi perlulah ada ketelitian bagi menghasilkan
suatu gubahan irama yang mampu memukau para penonton apabila ia dipersembahan.
Oleh itu, pengubah tidak sahaja harus menguasai teknik pengembangan motif ini
tetapi juga perlu menjadi seorang yang lebih kreatif untuk menghasilkan sesuatu
yang luar biasa. Seseorang pengubah muzik yang kreatif adalah seseorang yang
mampu untuk mengabungkan dua atau tiga jenis teknik dalam satu bar untuk
menjadikan sesuatu bunyi yang dihasilkan itu adalah unik. Perbincangan dan bertukar-tukar
di kalangan penggubah lagu adalah perlu dalam menghasilkan suatu corak irama
yang unik dengan menggabungkan pelbagai idea yang terhasil melalui pertukaran
buah fikiran dikalangan penggubah-penggubah lagu.
Pada masa kini, pengubah tidak
lagi mempunyai masalah untuk menggubah
lagu dalam masa yang singkat dengan adanya pelbagai perisian yang boleh
didapati di kedai-kedai perisian komputer ataupun di kedai-kedai yang
menjualkan peralatan perisian muzik. Antara perisian yang popular pada masa kini
ialah sebelius, encore atau pun finale yang mudah digunakan. Selain itu,
penggubah lagu juga boleh memuat turun perisian muzik secara percuma di
laman-laman web yang banyak menyediakan pek demo kepada pengguna-pengguna
internet. Disamping mudah digunakan, melalui penggunaan perisian ini, kita
dapat mendengar demo bagi lagu yang kta cipta disamping dapat dizahirkan
apabila kita mencetak skor yang telah digubah itu ke dalam bentuk kepingan
kertas.
Oleh yang demikian, dengan
menguasai teknik-teknik pengembangan motif yang telah dibincangkan, seseorang
pengubah lagu mampu menghasilkan suatu corak irama yang menarik dalam gubahan
iramanya. Walau bagaimana pun, perlu ditegaskan bahawa dengan menguasai
teknik-teknik pengembangan motif ini, bukan bermakna penggubah lagu sudah mampu
untuk mencipta corak irama yang menarik. Oleh yang demikian, penggubah harus
menjadi lebih kreatif dan sentiasa mencuba agar mahir dan mampu untuk mencipta
corak irama yang menarik dan luar biasa.
No comments:
Post a Comment