"></script>

VvJanettha: KEK KEJU TANPA BAKAR

Sunday, June 30, 2013

KEK KEJU TANPA BAKAR

Peminat kek keju???saya!!!!(angkat tangan)....actuallly ni resepi saya dapat dari satu buku yang saya pinjam dari perpustakaan bergerak yang singgah di sekolah tahun lalu....ubah dan tukar sikit-sikit maka saya pun mempraktikkannya di rumah...memang sedap...tapi kek tu agak besar untuk seorang...3 hari makan barulah habis kesemuanya......
Bahan-bahan:
1 setengah cawan biskut marie(hancur kasar)
50 gram mentega/marjerin/minyak sayuran(saya gunakan mentega)
3 sudu besar gelatin
1/4 cawan air suam
500 gram krim keju...(saya tak guna creamcheese philadelphia...agak masam)
setengah cawan gula kastor
1 cawan krim segar
2 sudu besar jus lemon(jika suka)

Cara membuatnya:
Satukan biskut yang dihancur kasar bersama mentega. Gaul rata dan masukkan ke dalam loyang kek yang boleh dibuka tepi berdiameter 20cm.  Tekan-tekan adunan biskut ke dasar loyang hingga rata dengan menggunakan belakang sudu. Masukkan ke dalam peti ais selama 20 minit untuk keraskan dasar kek ini.

 Larutkan gelatin dalam air suam. Masukkan krim keju dan putar hingga lembut. Masukkan gula dan teruskan putaran sehingga sebati.

Masukkan jus lemon, krim dan biskut yang dikisar halus. Kacau sehingga sebati. Tuang adunan ke dalam yang telah disejukkan tadi. Ratakan permukaan atasnya dan masukkan ke dalam peti ais selama 2 jam atau sehingga kek menjadi pejal.


Gambar???nda terfikir pla time buat tu mau gambar-gambar...lagipun dah hampir setengah tahun buat kek ni...belum lagi terfikir nak buat semula...sekarang tengah belajar untuk dekorasi kek pula....

No comments:

Post a Comment